Fragmenty artykułu, który ukazał się w miesięczniku Zamówienia Publiczne Doradca nr 6/2011

(…) Powszechnie widoczne problemy z jakimi boryka się nasza publiczna służba zdrowia coraz bardziej przekładają się na rosnące zainteresowanie prywatną opieką medyczną. Na marginesie warto zauważyć, że trudności z funkcjonowaniem i wydolnością systemu nie dotyczą tylko Polski. Podobna sytuacja panuje w wielu innych państwach europejskich i tam również podejmowane są próby zreformowania systemu opieki zdrowotnej. Główne przyczyny powstania trudności w zapewnieniu odpowiednich, coraz większych, środków finansowych na służbę zdrowia to, paradoksalnie, postęp medycyny oraz szeroko propagowany zdrowy tryb życia.(…) Reforma systemu służby zdrowia to proces trudny i długotrwały. A przecież z opieki medycznej musimy korzystać stale. Korzystamy więc, ale z możliwości uzyskania porady prywatnie. Umożliwia nam to duża liczba prywatnych przychodni z coraz bardziej rozbudowaną ofertą świadczeń medycznych. (…) Najczęściej wymieniane powody korzystania z prywatnej służby zdrowia to:

  • szybki dostęp do wizyt lekarskich i badań – omijamy kolejki,
  • nowoczesny sprzęt laboratoryjny i diagnostyczny – większa pewność prawidłowej oceny stanu zdrowia,
  • lepsze planowanie i oszczędność czasu – wizyty umówione przez telefon, na konkretną i dogodną godzinę, przychodnie czynne do godzin wieczornych,
  • większy komfort – miła obsługa, estetyczne otoczenie.

(…) Obecnie na polskim rynku istnieją dwa sposoby na zaaranżowanie stałej opieki zdrowotnej dla pracowników. Jednym jest zawarcie umowy z prywatnym zakładem opieki zdrowotnej – tzw. abonament medyczny. Innym sposobem jest wykupienie polisy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego.
(…) Wysokość miesięcznej składki za jedną osobę kształtuje się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od zakresu świadczeń i charakterystyki grupy ubezpieczonych.
Na cenę ubezpieczenia zdrowotnego mają wpływ następujące czynniki:

  • szczegółowy zakres usług,
  • rodzaj i liczba dostępnych placówek,
  • wielkość grupy,
  • dobrowolność lub obligatoryjność programu,
  • wiek i płeć ubezpieczonych,
  • rodzaj wykonywanej pracy,
  • indywidualna ocena ryzyka danej grupy.

(…) Opis przedmiotu zamówienia w ubezpieczeniach zdrowotnych musi zawierać pewien minimalny wykaz świadczeń, które chcemy mieć zapewnione. Ustalając ten wykaz należy jednak mieć na względzie, że ubezpieczyciele muszą poruszać się w pewnych ustalonych ramach. Nie jest możliwe zupełnie dowolne ukształtowanie indywidualnego zakresu dla każdego zamawiającego. Najlepiej jest więc posiłkować się standardowymi ofertami różnych ubezpieczycieli, próbując znaleźć dla nich wspólny mianownik. Punktacji mogą wtedy podlegać świadczenia i usługi zaoferowane dodatkowo – większa liczba specjalności lekarskich, więcej badań i zabiegów. (…) W ubezpieczeniu zdrowotnym, oprócz zakresu świadczeń, bardzo ważną rolę odgrywają też inne elementy wpływające na komfort korzystania z tego produktu, takie jak na przykład umawianie wizyt za pośrednictwem infolinii, możliwość otrzymania refundacji za wizyty w placówkach nie będących w sieci albo gwarancja wizyty i badań w określonym czasie. Ponieważ nie wszystko jest tak samo dostępne u każdego ubezpieczyciela, tego typu oczekiwania mogą stanowić klauzule fakultatywne, podlegające ocenie na zasadzie przyznania dodatkowych punktów dla wykonawców akceptujących proponowaną klauzulę. (…)

Małgorzata Wiśniewska